Mitt liv i Kongo

7 månader med fotboll, värme, maniok och folk som ropar mundele!

Marknad på afrikanskt vis

Kategori: Allmänt

I lördags tog Maria med mig och Alexandra för att visa hur det går till på en riktig kongolesisk marknad. Precis som torghandeln i Lisch på lördagarna, eller vänta lite, riktigt så var det inte. För det första så är kongoleserna experter på att få in hur mycket saker som helst på en liten yta, alltså det var saker och ting överallt. Vad fanns det då för saker kanske du undrar. Ja vad fanns det inte säger jag då. Några dalahästar såg jag nog inte någonstans, nej men annars fanns det allt och lite till. Jag skulle kunna gå omkring på en sådan marknad och kolla hur länge som helst, sånt gillar jag, fast det är ju rätt mycket som är billig skit som vi säger. Vi gick och kollade en hel del på tyger och det känns som att så många olika färger och mönster har jag inte sett i hela mitt liv, men så har jag ju bott i Sverige där svartvitt alltid funkar. Det blev faktiskt ett inköp i tygstånden för min del, fast inte något sådär superafrikanskt utan ett rosa/grönt blommigt som jag tänkt sy upp till en klänning. Jag köpte även en pengapung eftersom jag inte alltid vill kånka runt på plånkan med alla kort och så blev det ett nagellack eftersom man alltid går i öppna skor här och då kan ju inte tånaglarna se ut som "hejkomochhjälpmig".


På eftermiddagen unnade jag och Alexandra oss ett poolbesök vilket var väldigt härligt, något vi längtat efter ändå sedan vi kom hit. Så det var ett bra lördagsnöje. En riktigt bra grej är också att vi hittat en affär liknande en stor ica-affär där man verkligen kan hitta allt. Jag blev riktitgt glad när jag kom dit för det kändes verkligen som hemma, vi hittade till och med Wasa knäckebröd som jag var tvungen att köpa. Ni kan ju räkna med att det kommer att bli fler besök dit.

I skrivande stund sitter vi på ett café som heter La Mandarin och göttar oss med deras ljuvliga glass. Ja inte för att göra er avundsjuka eller så men jag måste erkänna att vi har det väldigt glassigt just nu, hehe!

Kommentarer

  • Sara Nyberg säger:

    Wasa knäcke i Afrika det var ju kalas bra :)
    Ni verkar har det underbart där ner. Du är jätte bra på och skriva, man får bilder i skallen direkt.
    Här är det höstrusk på riktigt snart är det inte många löv kvar på träden.

    Kram
    Sara

    Svar: None
    Stina Holmqvist

    2012-10-23 | 10:13:29
  • Pappa säger:

    Hej
    Känns väldigt fint för oss här hemma att ni har det bra. Vi ser fram emot vår resa till er. Ska imorgon skicka kort på våra pass till Thomas så att vi kan få en inbjudan inför visumansökan. Spara lite glass till oss. / pappa

    Svar: None
    Stina Holmqvist

    2012-10-23 | 11:35:25
  • Anonym säger:

    Vad kul allt låter! Hoppas att du inte regnar bort före du kan förklara varför du behöver bli räddad på franska ;D Ät nu ordentligt med glass det kan man aldrig få för mycket av!

    kramar från Agnes

    Svar: Haha okej så mycket regnar det inte! Ja det kommer nog bli en del glass!
    Du får skriva vilken Agnes det är, känner ju några stycken! ;)
    Stina Holmqvist

    2012-10-24 | 22:37:19
  • Inger Alteryd säger:

    Hej Stina

    Jättekul att läsa hur du har det. Du verkar trivas. Nu ska det bli spännande att läsa hur det är i den familjen som du ska bo i 7 månader. Om du äter hon dem eller lagar mat själv.

    Idag kom första snön, känns lite tidigt, det är faktiskt två månader till jul.

    Sköt om dig.

    Moster Inger

    Svar: Hej Inger! Jo jag trivs bra men saknar Sverige lite då och då. Jag sa ju att den första snön skulle komma inom en månad efter att jag åkt och det stämde ju då! Hoppas det blir mycket skidåkning i vinter nu, det lär det ju inte bli för mig i alla fall!
    Kram Stina
    Stina Holmqvist

    2012-10-25 | 22:39:08
  • Lena P säger:

    Hej Stina. Skönt att höra att du har det gott.Idag har vi varit på torpet hela dagen och tagit ner en massa träd.När vi åkte dit i morse så var det som att åka på en skridskobana. Nu blir det att byta däck snabbt som ögat.Glass och bad i pool vad skönt.Ha det gött och var rädd om dig.

    Svar: Oj! Vintern börjar komma alltså, här har vi då långt ifrån vinter!
    Stina Holmqvist

    2012-10-28 | 00:13:49
  • Linnéa säger:

    Glassigt inlägg! Man blir avundsjuk :)

    Kul med klänningen :) och tur att du hittade ett nagelack!! Asså liksom phuu! Man kan ju inte gå runt med hejkomochhjälpmig naglar. Lifesaver alltså!

    Svar:
    Stina Holmqvist

    2012-11-02 | 15:43:54

Kommentera inlägget här: