Mitt liv i Kongo

7 månader med fotboll, värme, maniok och folk som ropar mundele!

Fler bilder från mitt Kongo

Kategori: Allmänt

 
Från Alexandras kalajs. Det här är en typisk kongolesisk situation. Vi sitter i salongen allihopa, Alexandras familj, syskonen i min familj och Johanna och Arvid. Mamman och pappan i Alexandras familj har hälsat alla välkomna och berättar hur glada de är över att vi alla är där för att fira deras dotter, så säger mamman plötsligt: Nu ska vi alla lyssna på när Stina sjunger en sång för Alexandra. Jaha tänkte jag, vad ska jag göra nu men då fick jag stöttning av Johanna och Arvid och vi sjöng "ja må hon leva". Mamman tyckte dock inte det räckte utan sa att nu ska ni sjunga en låt till. Vi frågade Alexandra vad hon ville höra och det blev en "Här kommer Pippi Långstrump". Det slutade med att vi alla, även kongoleserna ställde sig upp och dansade med och försökte även nynna med i melodin.
 
Så 
Sådana här lyxighter kan man unna sig ibland om man vill. Det var en söndag med lysande solsken. Jag hade egentligen planerat att bara vara hemma och tvätta, städa och slappa men när solen sken så kände jag att det vore ju inte helt fel att få bada. Så jag och Alex drog till ett riktigt fint hotell inne i stan och spenderade hela dagen där med sol, bad och pizzaätning. Underbar pizza var det, kan tänka mig att gå dit igen bara för den.
Såhär ser det ut på vägen till Mansimou, en av fotbollsplatserna. Där man går av bussen får man sedan gå uppför en lång brant stege och sedan gå i sista biten i en uppförsbacke så när man kommer fram är man ofta helt slut, bra uppvärminng inför träning kan man säga.
Jajjemän ni har sett rätt, det är Rackeby IK-tröjor de har på sig. Mitt gamla lag. Så härligt att få se de här killarna i dessa tröjor som jag spelade när jag var en sådär 12 bast och som även det laget jag varit tränare för haft.
 

Kommentarer

  • Morbror Lars favoriten!!! säger:

    En enda kommentar räcker:
    R E C L A I M R A C K E B Y E ! ! ! ! !

    Snyggt jobbat!
    Kan ett ambassadörjobb passa fröken Holmqvist ?!

    Svar: Haha! Tja det är väl inget jag direkt funderat på..
    Stina Holmqvist

    2013-01-30 | 20:44:50
  • Samma som ovan säger:

    Men gör det då!!!
    Ett stort kontor med en teakdörr där det står ingraverat på en mässingskylt. Det vore väl....

    Ambassadör S Holmqvist.

    Svar: Haha jag vet inte men tror inte riktigt det är min grej..
    Stina Holmqvist

    2013-01-31 | 17:42:51
  • Frida säger:

    Grymt kul att se lite bilder Stina! Ser ut som ni hittat en riktigt snygg pool som vi missade förra året :) Ha det så bra! Kram

    Svar: Eller hur, bilder är alltid kul. Ja det var verkligen ett riktigt lyxställe, ligger på Avenue Nelson Mandela om det säger dig något, inne i stan alltså! Kram
    Stina Holmqvist

    2013-02-01 | 12:54:57

Kommentera inlägget här: