Mitt liv i Kongo

7 månader med fotboll, värme, maniok och folk som ropar mundele!

Afrikadöpt

Kategori: Allmänt

Ja då var den här den som vi alla väntat på, malarian eller le palu som de säger här. Men jag kan lugna er alla med att det faktiskt inte är så jättefarligt. Idag är jag mest bara trött men igår fick jag känna på lite riktig sjukdom. Jag åkte ut till Mansimou på eftermiddagen tillsammans med Alexandra och Karin, en tjej som är här för att hålla i en turnering idag som jag tråkigt nog missar. Till en början känns allt bra men sedan behöver jag springa på toaletten ett antal gånger, min mage var inte att leka med. Jag känner att jag inte orkar vara med på träningen för att jag är så hängig så jag en av ledarna fixar i ordning en liten sovplats i form av en sportbag med matchtröjoroch en massa västar. Där låg jag och halvsov genom hela träningen och kände hur jag började frysa. När träningen var slut tog jag en taxi direkt hem och gick och lade mig i sängen, orkade varken duscha eller äta. Idag på morgonen drog jag till doktorn tillsammans med min kongomamma. Där fick jag ett stick i fingret och efter en lång stunds väntan kommer han tillbaka och säger att jag ska vila i tre dagar, han har gett en lista med medicin till min mamma och avslutar med att just det, det var malaria. Jahapp, då var man Afrikadöpt på riktigt! Idag känns det dock ganska bra så jag tror nog att jag åkt på en lindrg variant vilket är skönt. Det är mest tråkigt att vi kanske måste skjuta på våran resa till Kimpese som vi skulle gjort nästa vecka. Kimpese ligger i Kinshasa och där finns det en fotbollsskola precis som här i Brazzaville där en svensk familj just nu är volontärer. Menmen vårt visa räcker ju i en månad så det kanske går att skjuta på det.
 
Nu ska jag fortsätta med att göra ingenting som jag har blivit tillsagd att göra.
Ha're gött hej!

Kommentarer

  • Lena P säger:

    Hej Stina.Hoppas du kryar på dig,inte kul att vara sjuk. Du får dricka mycket "läsk" så ska du se att du snart är på planen och får träna med ungarna igen. Kram på dig. Lena.

    Svar: Haha jag får väl ta och göra det. Ena brodern i familjen tipsade igår om att blanda cola med kondenserad mjölk, det skulle tydligen ge energi, låter ju lite skumt men man vet aldrig, kanske funkar!
    Stina Holmqvist

    2013-02-16 | 21:13:33
  • farmor säger:

    Stina lilla, inte så bra med malaria, nu får du ta det lugnt, vila o dricka mycket. Krya på dig. Kramar i massor!

    Svar: Ja det är ju inte så kul men det känns som att jag kommer bli frisk snart så det är ju skönt! Kramar
    Stina Holmqvist

    2013-02-17 | 11:36:43
  • Den stora favotiten - Lars säger:

    Ja så är det i Afrika....myggorna sticker även de blonda svenska tjejerna... men men...en dag är du åter i sverige och trampar fosterlandets jord. Då har "seven month in Africa" blivit ett minna och den stygga myggans stick ett bevis på att du varit - där!!!
    Vill du veta en hemlis??? (( Jag väntar på --->Dig!))
    Om du vill kan du få se mitt GODISTRÄD på Kinnekulle....


    En annan sak är, som Sara skrev. Du har ett otroligt vackert skriftspråk! Var rädd om det och utveckla det vidare. Du har talang!


    Svar: Härligt, då väntar jag på godisträdet på Kinnekulle när jag kommer! Tack så jättemycket, kul att höra!
    Stina Holmqvist

    2013-02-17 | 21:32:26

Kommentera inlägget här: