Mitt liv i Kongo

7 månader med fotboll, värme, maniok och folk som ropar mundele!

De små stunderna i vardagen

Kategori: Allmänt

Alltså det stämmer verkligen bra det här med att man lär sig att uppskatta saker på en helt annan nivå när man kommer ifrån dem. Idag har varit en himla go dag. Det började med att jag tog vad som är här en riktig sovmorgon, gick upp vid halv nio. Igår var jag och handlade inför våran svenska måltid jag och Alexandra hade idag och då passade jag på att köpa flingor vilket jag inte tänkt på så jättemycket men när jag såg det i affären fick jag ett otroligt sug och jag kan säga att det var väldigt gott med flingor och mjölk, lite variation till min banangröt som jag alltid gör. Vi hade även massa ägg så jag stekte ägg och hade i baguetten vilket också var otroligt gott. Efter min frukost tog jag det lugnt och satt vid datorn medan jag inväntade Alexandra. När hon väl kom började vi först med våra chokladbollar, sedan fortsatte vi med att laga köttfärssås och spagetti som faktiskt blev riktigt bra. Efter måltiden blev det som sagt lite samtal med min släkt som hade lite tidigt julfirande hemma i min familj eftersom de är här över jul. Sedan passade jag och Alexandra på att lägga oss ute i trädgården och bara njuta av solen, sola är ju något som man inte gör här så det var väldigt skönt. En alldeles perfekt söndag har det varit. 
 
Igår var jag också med om en riktig lyckostund. Det är så att mitt rum har varit väldigt smutsigt det senaste och jag har verkligen inte haft tid att städa, ofta när jag kommer hem på kvällarna efter träningen är jag väldigt trött. Igår hade jag dessutom tvättat så det hade så det hade skvätt en massa vatten överallt och det var en riktig röra. Så jag sa lite på skämt till ena broderna i familjen innan jag åkte till träningen, du är skyldig mig en tjänst-städa mitt rum. Inte trodde jag att han skulle ta det på allvar men det gjorde han. När jag kommer hem finner jag ett skinande rent och i ordning gjort rum. Han har till och med städat mitt skrivbord, lagt saker i fina högar och vikt ihop mina kläder, ja jag kan säga att sådan ordning har det då inte varit i rummet sedan jag flyttade in. Det var riktig lycka det. Sen det att han rotat runt i alla mina saker och tydligen hittat en hel del bisarra saker som han uttrycker det, det var det värt.
 
Nu ser jag verkligen fram emot den kommande veckan. Träningarna, på tisdag ska vi för första gången ha träning med tjejlaget. Hittils har de tjejer som velat spela fått träna med killarna eftersom det inte funnits tillräckligt med tjejer men nu hoppas jag verkligen att det ska komma många på tisdag. På onsdag kommer ju som sagt familjen hit, det blir väl höjdpunkternas höjdpunkt. På lördag ska vi vara tomtar på dagiset som Alex familj driver och efteråt är det stor julavslutning på fotbollsskolan. På söndag ska jag och Johanna sjunga tillsammans på en gudstjänst, det blir en sång på svenska och en på engelska. Ja jag har mycket att se fram emot den kommande veckan, härligt!
 
Avslutar med en bild från ett av lagen som jag tränar på Mansimou, mitt favoritställe. Egentligen är det två lag, 9-12 + 13-14 men de brukar ofta träna tillsammans eftersom de inte alltid är så många.

Kommentarer

  • Lena P säger:

    Hej Stina. Vad gött det lät att du fått ditt rum städat. Tänk om någon kunde komma hem till mig och göra det,det vore en julklapp det.Idag har har vi tö plus 2 grader varmt snön har blivit brun och smutsig nu är det gummistövlar som gäller.
    Vi kunde inte vara med på julfirandet igår för vi jobbade maken och jag.
    Njut av livet och fånga dagen.Så får du ha så kul när familjen kommer till dig.God Jul på dig.Och en stor julkram. Lena.

    2012-12-17 | 16:29:05
  • Mamma säger:

    Jag tycker att jag känner igen det där med ostädat rum, det finns nåt bekant över de...... Men nu ska vi vara snälla vi ses på onsdag! Visst är det häftigt!!!! Hoppas jlskinkan håller sig, vi hade många diskussioner om detta går. Ja det vore ju synd om vi blev dåliga pga julskinkan.

    2012-12-17 | 18:49:23
  • Lena P säger:

    Städa är mycket trevligt!
    Min hustru Lena låter mig städa varje tisdag & fredag. Det blir en dag efter helgen och en dag innan helg. Jag njuter av att rusa omkring tillsammans med Mr.Proper och se hur skiten viner från väggar och tak. Kanske lite perverst tycker somliga men städa ÄR en sann njutning! Förstår mig icke påde som låter allt bara ligga och skräpa och de stora gråa dammråttorna byter skepnad till "ängla tofflor i storlek 46-48"!? Så kan väl inte verkligenhten se ut i vårt svenska folkhem? Usch! Fy!! lortsverige - nej tack! Renlighet är en dygd. Ordning skapar trivsel.

    2012-12-17 | 19:20:03

Kommentera inlägget här: