Mitt liv i Kongo

7 månader med fotboll, värme, maniok och folk som ropar mundele!

Ljummen mjölkpulvermjölk

Kategori: Allmänt

Så var här ännu en ny vecka. Jag måste säga att just nu har jag kommit in i ett väldigt gött flow. Trivs verkligen himla bra med livet just nu. Jag kan till och med uppskatta ljummen mjölkpulvermjölk och att sitta och tvätta för hand, det är inte sådär himla jobbigt ändå(även om jag verkligen kommer upskatta så sjukt mycket att få dricka mjölk och tvätta i tvättmaskin när jag kommer hem, det kommer bli en ren lycka). Däremot finns det ju såklart vissa saker som kommer bli så skönt att slippa. Som att folk runt omkring pratar om mig vart jag än går. Oftast är det inget negativt de säger(tror jag inte, men jag förstår ju inte allt) men det är ganska jobbigt när man t.ex. sitter på bussen och hör ordet mundele(viting) upprepas gång på gång samtidigt som alla kollar på mig och ofta skrattar. Något som man får höra är nästan varje dag är ju också "Mundele, varför tar du inte en taxi, föredrar du att åka buss?". Visst det är skönare att ta en taxi ibland men jag har inte råd att ta en taxi vart jag än ska vilket de har väldigt svårt för att förstå. När jag säger att jag inte har hur mycket pengar som helst bara för att jag är vit skrattar de bara och skakar på huvudet som om jag driver med dem. Men det är sådant man får ta, det finns värre saker här i livet och som tur är händer det ju så mycket annat kul som känns viktigare att lägga fokus på.


Helgen som varit har varit en ganska bra helg. Som jag många gånger skrivit så är det svårt att planera en dag helt och hållet, man kan aldrig veta hur en dag kommer se ut när man vaknar på morgonen. På lördag vaknar jag i alla fall och tar en riktig sovmorgon, tror närmare bestämt jag ligger kvar i sängen till halv åtta. Sedan går jag upp och gör mig min frukost och tar det bara lugnt. Jag bestämmer mig för att städa mitt rum vilket jag inte gjort på allt för länge, min kongomamma skulle låna min dusch dagen innan och jag riktigt skämdes över hur smutsigt det var, hon påpekade ju detta också såklart, så det var ju skönt att det blev av. Sedan drar jag mig ut mot Mfilou. Vanligtvis på lördagar är jag på Mansimou men eftersom mina 12-13-åringar på Mfilou skulle spela match så ville jag såklart vara med där. Det var riktigt kul med match alltså, det var första gången för mig som jag var med och coachade ett av de lagen jag tränar och det var kul att få se dem spela på riktigt. Det blev dock en förlust med 1-4 men det gjorde inte så mycket, det var trots allt första gången de spelade på 11-manna och när vi gjorde vårt mål som blev satt genom en straff var det en sådan lycka att det gjorde hela matchen. Alla barn runomkring, spelare som besökare rusade in på planen och började hoppa, göra volter och klappa i händerna, lycka. När matchen var spelad och alla träningar var slut för dagen drog jag och Alexandra hem till Johanna för en liten myskväll. Det var härligt, vi köpte nygrillad kyckling, färska bauguetter, fanta passion och även några bakelser från ett bageri i närheten, perfekt kongomåltid. Tyvärr hade de dock alldeles för mycket pili pili på kycklingen, det är en slags röd, jättestark röra typ som chili. Detta gjorde att jag brände mig på tungan och blev tvungen att sitta med tungan i ett vattenglas tills det gick över. På söndag morgon drog vi ut till Mansimou för att gå på en gudstjänst där. Jag trodde först att det var i en stor kyrka vi skulle gå och att gudstjänsten skulle vara på lari men det visade sig att vi skulle till en annan kyrka där det var engelskagudstjänst. Det var ganska kul att få komma dit för det kändes lite som hemma. Det var en ganska lagom lång guydstjänt med lagom lång predikan. Det var inte sådär hysteriskt som det ibland kan bli på gudstjänster här utan det var en hel del lite lugnare låtar, inte bara massa typsikt afrikadunk med tamburin och trummor och grejer så det var skönt. Efter denna gudstjänst drog vi vidare till ett café och satt där riktigt länge, dels för att få använda internet. Innan hade jag ju internet både hemma och på kontoret, nu har jag inget av det, eller jag kan låna min "boss" dator för att skicka iväg ett mejl om jag vill men vill jag kunna sitta lite längre får jag numera dra mig till något café med internet.


Idag blir det träning med tjejerna och sedan en "hejdåläsk" för Johanna med de andra tränarna. Nu är det bara en vecka tills hon åker hem, tråkigt. Imorgon ska jag och Alexandra hänga med våran favorit Benit, vi ska hem till någon av oss och baka något svenskt, det ska bli himla kul.


Ha det bra där hemma och glöm inte att börja värma upp Sverige åt mig nu, det är ju snart bara en månad kvar!

Kommentarer

  • Mamma säger:

    Hej å kul att läsa dina rader! Igår konstaterade vi att det bara är fyra veckor kvar tills vi möter dej på Landvetter. Vi får börja förbereda oss på att du snart är hemma i huset igen. Vi ska fira påsk ute på öbovik o äta god mat med släkt o vänner. Självklart kommer vi tänka på dej och att du snar är hemma hos oss, vi längtar jätte mycket! Ha det så gott!

    Svar:
    Stina Holmqvist

    2013-03-27 | 10:05:29
  • Kerstin Kvernes säger:

    Tack Stina för alla underbara bloggar. Du skriver så intressant och bra! Beskriver både det mindre bra och det bra. Så är det ju. Man liksom delar det med Dig. Har just nu varit ute på en skön promenad med vårt promenadgäng. Ta gärna med Dig lite solvärme när Du kommer hem. I e.m. fika med kolleger-pensionärer. Det är kul. I kväll Getsemanestund i kyrkan. Det är fiiint!
    Kram och välkommen hem!
    Kerstin

    Svar:
    Stina Holmqvist

    2013-03-28 | 10:58:41
  • Rode Pettersson säger:

    Hej Stina.
    Jag har följt dej på din blogg. mycket roligt att läsa och en del namn på orter och städer känner jag igen. Inger o Sam har oxå berättat en del av vad du upplevt. Välkommen hem vi ses kanske i Strö i sommar. Rode

    2013-03-31 | 20:08:44

Kommentera inlägget här: