Mitt liv i Kongo

7 månader med fotboll, värme, maniok och folk som ropar mundele!

En sann Lidköpingsbo vänder på koppen

Kategori: Allmänt

Jag upptäckte en liten kul grej ganska snabbt efter att vi kom hit. Bland alla de vanliga vita kaffekopparna var det en blå som stack ut lite extra. Jag kände genast att det var något bekant med den där koppen och ni vet ju alla som kommer från "Lisch" hur det är, vi kan ju bara inte låta bli att lyfta på koppen och tro det eller ej men det var Rörstrand. Kanske inte världens häftigaste sak, det är väl någon gammal missionär som lämnat den här men jag gillar't. 
 
För er som undrar hur varmt det är kan jag säga att, det är varmt. Just nu har vi inte jättemycket planerat så det hade varit perfekt att ta en springtur men det får vi spara till morgnar och kvällar, det går liksom inte såhär mitt på dan. 
 
Ha're gött hej!

Kommentarer

  • Lovisa säger:

    Wow! Linnéa skulle vart där och gett dig en liten guidning om hur just denna muggmodell kom till ;)

    Svar:
    Stina Holmqvist

    2012-10-30 | 11:16:07
  • Morbror säger:

    Hö hö hö....kan du gå på den....alltså "gå på muggen"...!!?!?!?

    Svar: Ha ha, du är dig då lik!
    Stina Holmqvist

    2012-10-30 | 19:15:42
  • Morbror säger:

    .....det handlar om kvalité och hållfasthet på muggen....inget annat...
    Eller hur....

    Min visst får du väl lite hemlängtansfaktor när man ser stämpeln i botten....jag blir bara sugen på kaffe...

    Svar: Jo visst får man lite hemlängtan, en riktig svensk fika med en kaffe i en Rörstrandsmugg, det vore ju inte fel!
    Stina Holmqvist

    2012-10-30 | 23:13:46
  • Morbror säger:

    .....det handlar om kvalité och hållfasthet på muggen....inget annat...
    Eller hur....

    Min visst får du väl lite hemlängtansfaktor när man ser stämpeln i botten....jag blir bara sugen på kaffe...

    2012-10-30 | 23:13:48
  • Kerstin Kvernes säger:

    Lite historik. När vi (Staffan o jag) jobbade där 1986-1989 fanns en hel kaffeservis Rörstrand/Diamant i gästhushållet. Försvann kanske under krigen på 1990-talet. Mina förädrar köpte 1952(på önskan av Svenska Missionsförbundet) Rörstrands /Ostindiska till Svenska skolan i Pointe-Noire. Så nog har Rörstrand varit representerat! Visst var det ett kul fynd med blodgivarmuggen!!!!

    Svar: Häftigt! Då får vi se om vi hittar någon Ostindiska när vi besöker P-N. Hörde förresten av Maria att du kommer hit i Februari, trevligt!
    Stina Holmqvist

    2012-10-31 | 14:38:39
  • Kerstin Kvernes säger:

    JA, om alla är med på noterna så längtar jag att få komma!

    2012-10-31 | 20:05:45
  • Linnéa säger:

    Nice! Men dåligt foto, man ser ju inte modellen... Du kan alltid åka till ambassaden där har dom nationalservisen :)

    2012-11-02 | 15:32:10

Kommentera inlägget här: