Mitt liv i Kongo

7 månader med fotboll, värme, maniok och folk som ropar mundele!

Dans la famille

Kategori: Allmänt

Nu var det ett tag sedan jag skrev så det är väl dags för en uppdatering!
 
I tisdags flyttade vi in i familjerna som vi ska bo hos under resten av tiden här. Jag bor i familjen Loumouamou som bor i Bacongo. Huset jag bor i är riktigt fint, det är något kinesiskt företag som köpte upp dom här tomterna för några år sedan och byggde nya hus här. Det roliga är att alla husen ser exakt likadana ut men jag har har ett bra riktmärke att gå efter för att hitta rätt hus. De har nämligen ett träd med rosa blommor utanför huset så om jag åker taxi hem säger jag alltid till chuffören att stanna när jag ser det trädet. Jag har ett eget rum med egen toalett och dusch så det är riktigt lyxigt(bättre än hemma ju).Så till familjen. Det är 6 stycken som bor här inklusive mig, Mama Pierede, Papa Loumouamou, Jaures, Arlon(tror det stavas så) och Ariane, däremot tror jag inte att Arlon egentligen tillhör familjen men här i Kongo är det ju inte så exakt vilka som är familj och inte, man kallar ju alla för bror och syster och mama och pappa, i alla fall känns det så. Jaures och Arlon är båda 17 år och Ariane tror jag är 16, som ni märker har jag inte jättebra koll men det känns som att ålder också är en sådan sak som inte är lika viktig här. Sedan är det ofta släktingar här och de har några som jobbar i hushållet så det är alltid en hel del folk, nu börjar jag känna igen de flesta men det är omöjligt att komma ihåg alla namn. Hur som helst är det en väldigt go familj jag kommit till så det ska nog bli bra tror jag. Det tar dock lite tid att komma in i alla nya vanor, t.ex. det här med maten. Jag är ju en person som gillar rutiner såsom fasta måltider, det har dom dock inte här så det är väldigt svårt att säga när det blir mat, alla äter också på olika tider så jag vet inte om jag ska äta när dom säger till mig eller bara gå och ta mat, men det är väl sånt som jag lär mig om ett litet tag.
 
Igår kände jag och Alexandra för att baka, eftersom dom inte har någon fungerande ugn så fick det bli chokladbollar. Chokladbollsbakning tillsammans med ABBA-musik fick oss att känna oss som hemma så det var härligt och chokladbollarna var väldigt uppskattade så det får väl göras om någon dag. 
 
Alexandra bor vägg i vägg med en försökola så jag fick hänga med och hälsa på dom små sötingarna, här är de minsta barnen på tre år.
 
Såhär kan det se ut inne i en tygaffär i Brazzaville.
 
Sedärja tre bilder på raken det är ju helt fantastiskt, jag har ganska bra internet här hemma ändå, gött! Till er hemma i Sverige som klagade på att det kom snö för några dar sen, tänk på mig som inte kommer få se snö på väldigt länge!
 
 
 

Kommentarer

  • Gullvor säger:

    Vad rolit att se o läsa från dej. Förstår att det är mycke spännande, o roligt du får vara med om. Spännande att få flytta in i en familj i Kongo.Du fixar det säkert bra. I dag skiner solen här men det har varit minusgrader i natt. Må så gott. Var rädd om dej. Kram Gullvor m flera.

    Svar: None
    Stina Holmqvist

    2012-10-28 | 12:30:56
  • Frida säger:


    Hej Stina!

    Kul att höra att ni har det bra och kul att du har flyttat in i "min" kongofamilj :) enligt kongomått mätt är vi ju systrar nu!!

    Tycker du har bra koll på familjen redan! Mama Pierrette och Papa Rigobert har tre söner. Jaures är deras yngsta son. De två andra är Messie och Lilian och de pluggar i Tunisien :) Arland är son till Mama Pierrettes ena syster och Arianne är dotter till Mama Pierrette andra syster :) så alla tre "barn" som bor hemma är alltså kusiner :)

    Hälsa alla så mycket och ha det kanon!!!

    Kramar Frida

    Svar: Haha jag som alltid velat ha en storasyster! ;) Bra att du kan förklara saker för mig, jag trodde verkligen Ariane var dotter i familjen men då är det bara jaures som är deras barn alltså. Fick veta det häromdan att det fanns två äldre bröder i Tunisien också.
    Tack förresten för att du lämnade kvar ditt lexikon, jag glömde mitt hemma så det var perfekt! Ska hälsa alla!

    Kram
    Stina Holmqvist

    2012-10-28 | 15:04:11
  • Frida säger:

    Nu har du det : )

    ja, men det är ju det som är så härligt med kongo, alla är som en enda stor familj!! Arianne är född 90, Jaures å Arland 95!

    Vänta tills du får träffa arlands lillebror Ruben, 3 år å superhärlig!!!

    Glöm inte att höra av dig om du har någon fråga om vad som helst, slå mig gärna en signal på +46 705 86 31 19, när du känner för det :)

    Och strömavbrotten kommer väldigt ofta speciellt kvällar å nätter, så ett litet tips är att sätta grejer på laddning när du går hemifrån på morgonen!!

    Har du kommit in i bussrutinerna hem till Bacongo??

    Kramar!

    Svar: Oj hade fått för mig att Arianne var yngre än de andra, jag trodde att hon gick på gynasiet. Smart med laddningen, det ska jag tänka på. Nej jag har inte lärt mig bussrutinerna här en, det har faktiskt blivit rätt mycket taxi och det blir ju dyrt om man ska åka taxi så fort man ska någonstans så jag ska fråga om någon kan lära mig bussrutinerna.
    Stina Holmqvist

    2012-10-28 | 19:03:15
  • Mamma säger:

    Hej Stina! Va kul att läsa det du skriver, särskilt kul med koppen! Idag har vi varit i överby o shoppat. Jag hittade ingenting till mej utom två böcker. Fick du verkligen ihop chokladbollarna? Om du träffar Tomas Hammar för han kommer väl snart, kan du väl påminna om att vi måste ha en inbjudan innan vi söker visum. Puss å kram! Mamma

    Svar:
    Stina Holmqvist

    2012-10-29 | 15:27:44
  • Linnéa säger:

    Kul uppdatering!!

    2012-11-02 | 15:38:59

Kommentera inlägget här: