Mitt liv i Kongo

7 månader med fotboll, värme, maniok och folk som ropar mundele!

Saker & Ting

Kategori: Allmänt

Den här veckan har vi kommit igång med arbetet i de båda magasinen som finns på Asud'h och på Mfilou. Som jag skrivit om tidigare kom det ju en hel kontainer för några veckor sen full med saker och det kräver en hel del arbete. Vi måste packa upp varenda låda kontrollera innehållet för att sedan skriva upp på en lista vad som finns i varje kartong, antal, storlek och färg. Sedan ska vi också sätta upp en lapp på varje kartong för att hålla reda på allting. Det är en hel del fysiskt arbete med allt bärande av kartonger och också en hel del huvudräkning men jag gillar att verkligen få känna att man jobbar, jag är ju trots allt inte här för att slappa. 
 
I onsdgas var det Kongo-Brazzavilles nationaldag vilket inte är en jättestor grej här. Jag fick reda på det i tisdgas när jag frågade Mouck(ansvarig på fotbollsskolan) vilken tid vi skulle börja på onsdagen och han säger: just det, vi ska inte jobba imorgon, det är ledigt. Ingen stor grej.. Min onsdag såg istället ut som att jag tog en promenad till Total, en av de stora marknaderna och köpte lite saker som jag behövde såsom sytråd och fyra ljus som jag har tänkt ha till en adventsjusstake. Dock hittade jag inga ljusstakar så vi får väl se om jag kan få tag på det njågonstans. På eftermiddagen åkte jag till Johanna och följde med henne till Mayangi-kyrkan som hon jobbar i. Vi var på någonting som kallas för CBE. Det är för ungdomar eller unga vuxna, jag upskattade att de flesta var i 20-30-årsåldern, och innehåller bön, bibelläsning och mestadels sång. Det var riktigt kul att få vara med på för stämningen var verkligen på topp. Många av sångerna vi sjöng var på kikongo så det var lite svårt att hänga med särskilt eftersom de inte använda några texter utan kunde allt utantill men som tur var hade vi en tjej bredvid oss med ett sånghäfte vi fick låna, då gick det lite lättare. När det väl kom en sång på franska blev man riktigt glad, lite kul eftersom det är mitt tredjespråk.
 
 
De här bilderna är från magasinet på Mfilou. Det tar ju en hel del på krafterna som sagt så därför passade det väldigt bra att jag hittade ett viloställe på en hylla, helt perfekt!
 
Okej, dags att återgå till arbetet. 
Ha en bra dag och en bra advent nu på söndag alla där hemma!

Kommentarer

  • Pappa säger:

    Hej Stina
    Du är kul. Hittar med en gång en ledig hylla. Men jag förstår att det kan bli svettigt i värmen. Det måste vara roligt med lite omväxlande arbetsuppgifter. Hoppas ni också kan få lite mysigt nu till 1:a advent.
    Många kramar från oss alla

    Svar: Haha man får ju ta sina tillfällen att vila, du har förstått att det är varmt här alltså.. Ja då, jag hade en bra advent, inte så adventsaktig men det var bra ändå.Kramar
    Stina Holmqvist

    2012-11-30 | 18:40:49
  • Morbror säger:

    Hej Stina.Skönt att höra att allt är väl med dig.Idag har det snöat här så när det både halkigt och vitt ute. Skönt att vinterdäcken är på. imorgon ska jag sätta fram min Adventstake på bordet och i mitt fönster.Det är mysigt.Skönt att höra att du trivs och har det bra.Tiden går fort snart har 2 månader gått.Kram på dig. Lena.

    Svar: Vad mysigt, har förstått att det finns en hel del snö hemma nu, härligt! Ja tiden går verkligen fort och snart är familjen här, det ska bli kul!
    Stina Holmqvist

    2012-11-30 | 23:39:16

Kommentera inlägget här: