Mitt liv i Kongo

7 månader med fotboll, värme, maniok och folk som ropar mundele!

Frukostlycka

Kategori: Allmänt

Idag är jag glad för jag har ätit gröt till frukost och inte vilken gröt som helst utan banangröt. Jag kan ju säga att det var lätt den bästa frukosten hittils och nästan den bästa måltiden för den delen också. Jag gillar frukost, den är väldigt viktig för mig, det gäller ju att man står sig på den liksom. Jag tycker ändå att jag fått väldigt bra frukost här, den brukar bestå av en sallad som innehåller gurka, tomat, lök, paprika och avokado. Det äter jag tillsammans med baguett som ofta är väldigt färskt och riktigt gott- jag har inte hunnit tröttna på vitt bröd än och tur är väl det.
 
En kväll satt vi och pratade om olika matvanor och jag berättade om min kärlek till mjölk och nästa dag vid frukosten står det en kanna med kokat vatten, mjölkpulver och socker vid min plats, det var väldigt gulligt tycker jag. Jag hade dock aldrig använt mjölkpulver förut och var tvungen att fråga hur man skulle göra. Jag fick förklarat för mig att jag skulle ta tre skedar pulver och fyra sockerbitar, nästa dag skippade jag sockerbitarna. Visst inget kan mäta sig med vår Arlamjölk men man tager vad man haver och varm mjölk gjord på mjölkpulver är faktiskt inte helt fel.
 
 

Kommentarer

  • pappa säger:

    Hej Stina
    Härligt med din positiva syn. Du ser alltid något bra i det oförväntade. Vi gillar dig skarpt.

    Svar: Haha, ja allting blir mycket roligare om man försöker leta efter de positiva sakerna. Dessutom är det ju viktigt med maten. Så jag står mig du vet! ;)
    Stina Holmqvist

    2012-11-01 | 12:15:16
  • Morbror säger:

    ...ser ju faktiskt riktigt aptitligt ut....till skillnad från min ½-liters mugg til brädden fylld av kaffe...

    Min morgon består så att säga av ett rinnande "bönemöte"....

    2012-11-01 | 21:01:50
  • Moster säger:

    Hej

    Låter spännande med banangröt, är det inga gryn i utan bara bananer.Jjag äter havregrynsgröt till frukost, det bästa man kan äta under vinterhalvåret. Det där med mjölken, du älskar mjölk, när du var liten var du allergisk mot mjölk och då åt du havregrynsgröt och drack vatten till. Jag tyckte synd om dig men du visste inget annat om så du klarade det bra. Du tar igen det nu med mjölk. Torrmjölk - det använder jag när jag är ute och fjällvandrar men vi blandar till den på kvällen och låter den stå kallt över natten, då blir den mycket godare. Prövar det. Du kan blanda till en kanna och ha i kylskåpet, det står sig flera dagar.

    En hälsning från en något småfrusen moster som har varit ute och gått en timma i regn + 4. Skönt men det är lite ruggigt nu.


    Svar: Nej det är med vanliga havregryn i fast man mosar banan som man blandar i, det måste du prova, jättegott! Haha ja, jag har nog verkligen tagit igen den där mjölken som jag inte fick dricka när jag var liten. Det finns färdig mjölk att köpa som vi har här, fast den är inte jättegod att dricka, då får man blanda i oboy eller nåt.
    Haha härligt, jag kan säga att nu har jag börjat vänja mig vid värmen och tycker det är riktigt skönt, ja så länge man inte är ute och går mitt i solen då.
    Stina Holmqvist

    2012-11-01 | 21:14:44
  • farmor säger:

    Hej Stina! Jusst nu håller jag på med att skala äpplen och göra äppelmos Det räcker nog till dig också så du kan få till gröten när du mommer hem.
    Hälsning farmor

    Svar: Härligt, det ser jag fram emot!Kram
    Stina Holmqvist

    2012-11-02 | 09:26:23
  • Moster/Kajsa säger:

    Hej Stina. Jag fattar inte riktigt det här med gröten. Kokar du den först och blandar i banan när den är färdigkokt?Har nyss varit på konstafton med Kajsa.
    Kan inte du skicka lite bilder på mammas facebook,i chatten alltså.Nu ska vi spela lite UNO,vårat favvo spel du vet.HEJDÅ!


    PS!Jag vinner nog!

    Svar: Haha hej Inger och Katjakaj! Jag blandar i bananen medans jag kokar. Vad trevligt, tur att inte jag är där då för då hade ni åkt på stryk, hehe! Det tar väldigt lång tid att skicka bilder men jag kan gärna chatta med er. Och ja nutella är mums! ;)
    Stina Holmqvist

    2012-11-03 | 19:39:43
  • KAAAAJSAAA säger:

    SER ATT DU ÄTER NUTELLA,FUSK!

    2012-11-03 | 19:40:41

Kommentera inlägget här: