Mitt liv i Kongo

7 månader med fotboll, värme, maniok och folk som ropar mundele!

En sann Lidköpingsbo hejar på Villa

Kategori: Allmänt

Ännu en rolig upptäckt jag gjorde häromdagen, hittade två gamla Villa-tröjor när vi jobbade i magasinet på Asud'h. Det är förövrigt väldigt roligt att nästan alla barnen på fotbollsskolan spelar i matchsställ som tillhört olika svenska klubbar innan. Man känner igen många ställen, om jag inte såg helt fel tyckte jag det var någon av ledarna som gick omkring i en Rådatröja häromveckan t.ex., det var lite kul.
Det här är från första dagen med fotbollsskolan, på bilden ser ni ett gäng bland de yngsta killarna på 9-12 år. Det är på Mfilou som är den största av de tre anläggningarna. Där finns det även gymnastik och volleyboll som många tjejer är engagerade i. Jag har tänkt att försöka ha ett danspass någon gång med tjejerna, det vore väldigt kul. Killen som står upp i gul tröja heter Zico och är våran franskalärare, han är en go kille som alltid är glad.
Här kommer en bild på mig och Alex från i söndags när vi fick våra hår flätade, för 2,5 timma fick jag betala 30 kr, det tycker jag helt klart det var värt. Så sjukt gött att inte behöva tänka varje dag på att sätta upp håret.
Här har ni resultatet. Jag bjussar på en klassisk badrumsbild, mycket vackert med tvätt hängandes i bakgrunden och allt. Ni kan även se hur det blir om man glömmer att smörja in sig. På mindre än än timma fick jag det där märket, ja ni kan ju gissa var jag hade min väska hängandes? Aja nu har jag iaf lärt mig att inte gå hemifrån utan att smörja in mig eller ha en solkräm liggandes i väskan.
 
Innan jag åkte hit fick jag förslaget att jag skulle köpa en billig ring att sätta på fingret ifall folk kom och frågade om jag ville gifta mig med dem och jag kan säga att det förslaget var ju inte helt fel. Ni ska bara veta hur många gånger jag fått ljuga om min pojkvän där hemma i Sverige, några gånger har jag sagt att jag är gift fast det går folk oftast inte på om man inte har en ring på sig. Folk här skäms verkligen inte för någonting. Hemma pratar vi inte ens med varandra på bussen men här kan man fråga en främmande människa om denne vill gifta sig med en. Ibland blir jag så trött på dessa människor men som tur är träffar jag väldigt många goa personer varje dag också så det väger upp det hela. Alltså det behövs verkligen inte mycket för att göra en person på bra humör. T.ex. finns det en kille som heter Sylvain som jobbar i magasinet på Mfilo och han ler alltid vilket jämt får mig på bra humör. Därför avslutar jag med dagens tips: Ett extra leende från dig och det kan vända en annan människas dag från negativ till positiv så var inte rädda för att le!
 

Kommentarer

  • Morbror säger:

    Ha ha....ena Rådaträjja i Afica!!!
    Fattas bara att ni spelar på grusplan också....!!!!
    Villaträjja....vet de vad bandy är?
    Har de sett snö? Is?
    Lite svårt att frklara eller....

    Du gifter dig INTE utan MITT samtycke så de så!!!!!
    Men ett tips!
    Köp en slangklämma, den kan man ställa in efter önskad tjocklek och storlek på fingret....
    Men å andra sidan...pojkvännen i Lidköping...hi hi hi..

    Svar: Haha, ja dom planerna som vi spelar på är typ sand/grästovor, jag kan säga att vi ska inte klaga om våra planer hemma är lite dåligt klippta. Jag har inte pratat med dem om bandy men jag antar att de inte sett det, det har i alla fall inte sett någon snö eller is förutom på teve. Haha jag kommer då inte gifta mig här även om den ena brodern i min familj hela tiden säger att han tror jag kommer vara gift innan jag åker här ifrån.
    Stina Holmqvist

    2012-11-17 | 22:31:36
  • Pappa säger:

    Jättekul med fina bilder. Kanska kan Rackeby sponsra med ett matchställ som inte används längre. Längtar efter att få komma ner till dig,

    Svar: Absolut, det tas gärna emot. Ja det ska bli jättekul!
    Stina Holmqvist

    2012-11-18 | 07:32:39
  • Lena P säger:

    Vad fin du blev i flätor.Jag hade en jobbar kompis och hennes dotter gjorde likadana flätor,hon fick betala 2000 kr.Då fick du det billigt.Ja ett leende till sin nästa är värt mycket. Idag jobbar jag hela dagen och ute är det grått och trist.Snart advent och då får man ta fram adventstakarna och då blir det ljusare. Ha det gott. Kram på dig.

    Svar: Tack så mycket, ändå var det en jag träffade som tyckte det var för dyrt och sa att hon skulle göra det gratis på mig nästa gång. Ni får njuta av advent, det är ju inte riktigt samma grej här så det kommer jag sakna. Kram
    Stina Holmqvist

    2012-11-18 | 13:38:03
  • Mamma säger:

    Dufår akta dej för solen och smörj in dej. Du kanske skulle ha lyssnat på oss och haft en ring på fingret!
    Det ska bli så kul att se hur du har det. Idag är det bara en månad kvar tills vi ses! Vi längtar! Kram

    Svar: Ja, jag är ju faktiskt inte ute så jätteofta i solen, det är ju på träningarna men då är inte solen så jättestark.Ja, jag har pratat med Maria så jag ska försöka boka lägenheten förhoppningsvis kan jag göra det idag om jag får tid! Kram
    Stina Holmqvist

    2012-11-19 | 20:07:18
  • Pappamoster Marianne säger:

    Hej Stina. Kul att följa dig på bloggen. Skönt att se att du har det bra och att du verkar trivas. Vad fin du är i nya frisyren! Jag förstår att mamma, pappa och syrrorna längtar efter dig. Tur att det inte är så lång tid kvar tills ni ses.
    Var rädd om dig... kram Marianne

    2012-11-20 | 17:20:43

Kommentera inlägget här: