Mitt liv i Kongo

7 månader med fotboll, värme, maniok och folk som ropar mundele!

Bildbomb

Kategori: Allmänt

Bilder är alltid kul och eftersom jag har hela eftermiddagen och kvällen på mig så tänkte jag nu ladda upp ett par.
 
Det här är i Poto Poto där det finns en stor marknad. Kvinnan på bilden är i färd med att göra benjéer(det bör stavas så) vilket är som en slags bulle som man friterar i olja och är hur god som helst. Vi köpte tio stycken och fick betala cirka 2 kronor, galet. Hade detta varit på ett café i Sverige hade man kanske fått betala minst 7 kr för en lika stor kaka. 
I onsdags hängde vårt lilla svenskgäng(jag Alexandra, Johanna & Arvid) med ett annat svenskgäng på en liten utflykt. Det är ett par, Britta och Fred som har bott här i Kongo för många år sedan som nu arrangerar gruppresor hit tillsammans med en väninna Astrid. Vi åkte ut på landet vilket var kul eftersom vi mest hållt oss inne i stan hittils. På vägen kunde det hända att bilar körde om oss som var packade på det här viset.
Vi stannade till vid ett ställe där de höll på att tillaga maniok, basfödan för många här. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt i vilken ordning det var man gjorde allting men här kokar man alltså manioken som ligger invirad i bladknytena. En liten kul parentes äratt damen på bilden hade någon bekant som skulle till Paris om en vecka och då ta med sig en hel bunt med maniok till hennes kongolesiska släktingar som bodde där.
 
Här knådar en annan tjej ut det så att det blir till en deg och hon är väldigt noga med att det inte ska bli några klumpar för det blir inget gott sen när man ska äta.
 
Kan ni tänka er att de här kvinnorna står sådär dag ut och dag in och knådar och virar in i små bylten för att sedan koka manioken. Det är deras vardag. Kanske kan tyckas enformigt, kanske kan tyckas fridfullt. Hur som helst är det långt ifrån hur en vardag ser ut för en vanlig medelsvensson. En medelnsimba här i Kongo kanske inte lever precis såhär men det är intressant att se att vardagen kan vara så annorlunda beroende på vart man är född på denna jord.

Kommentarer

  • Morbror säger:

    Ja....det är väl så att det liv vi lever i vårt fjällhöga nord skiljer sin "en aning" från våra medvandrares liv i Afrika. Det finns en värld bortom Västra Götaland och Sverige. En annan verklighet som inte vi är vana vid.
    Frågan är:
    Vem lever i verkligheten? Vi eller kvinnorna på bilderna? Vilka har har den bästa livsmiljön? Vilka är lyckligast? Vi i överflödssamhället eller dom som tar till vara på - allt??

    Svar: Ja det finns ju mer än bara Skaraborg så att säga. Jag tror att det är upp till var och en att göra sitt liv till det bästa på den plats man lever.
    Stina Holmqvist

    2012-11-09 | 18:22:24
  • Kajsa säger:

    Hej

    2012-11-11 | 16:46:37
  • Emms säger:

    Fina bilder ta mer kort

    Svar: Tack! Jo jag har rätt många bilder men det tar lite tid att lägga upp alla på bloggen. Men snart får du ju komma hit och se allt irl, nice!
    Stina Holmqvist

    2012-11-11 | 16:47:38
  • Kajsa säger:

    Den förra kommentaren blev fail,spännande men jag vill nog vara lite flrsiktig med manioken,den värkar knasig...

    Svar: Haha, som tur är finns det ofta annat att äta men det funkar annars!
    Stina Holmqvist

    2012-11-11 | 16:49:16
  • Anonym säger:

    Vad mycket spännande saker du får vara med om! Hoppas allt är OK. Jag följer dej här, inressant, vad bra du skriver! Kram från Nina

    Svar: Ja det får jag verkligen, men jag hoppas att jag kommer in i det så att det kan bli en vardag också men det tror jag att jag gör snart! Tack så mycket! Kram
    Stina Holmqvist

    2012-11-11 | 22:55:57

Kommentera inlägget här: