Mitt liv i Kongo

7 månader med fotboll, värme, maniok och folk som ropar mundele!

Africa by night

Kategori: Allmänt

Nu tänkte jag att jag skulle passa på att skriva lite igen vilket passar bra eftersom både mamma och pappa skrivit att de börjar bli oroliga då jag inte uppdaterat på fem dagar nu. Ja det är väl ingen idé att göra dem mer oroliga än nödvändigt.. Hur som helst tänkte jag berätta lite om min dag. Som var dag här i Kongo blev den lite spontan, det går nästan inte att ha något schema här för vad som helst kan hända. Dagen började med ett möte på Asud'h som handlade bland annat om en kontainer som precis kommit med massa material till fotbollsskolan. Efter detta var det franskalektion som stod på schemat och esedan stannade vi för att fixa med lite grejer innan jag och Alex drog för att äta lunch. Efter lunchen skulle vi ha åkt ut till varsin fotbollssplan för att vara med vid inskrivnigarna till fotbollsskolan som börjat den här veckan men eftersom det regnat hela förmiddagen så blev det inget med det. Jag kan ju säga att eftermiddagen faktiskt blev ganska fin men det är så här att har det regnat på förmiddagen då ställs alla planer man har resten av dagen in. Istället hängde Johanna och Arvid med mig hem för att se hur jag bodde och nu kommer vi till det bästa med hela dagen. Kvällspromenaden. Vi hängde med Arland, en av bröderna i familjen på en kvällspromenad och han tog oss till ett ställe vid floden där man kan stå och blicka ut över Kinshasa och jag kan säga er att man till och med kunde höra ljud därifrån. För er som inte vet så är det de två huvudstäder i världen som ligger närmast varandra, ganska häftigt. Alltså jag älskar att promenera omkring på kvällen och se allt liv från alla hus och alla små barer som finns överallt, all musik och såklart den sköna värmen. Jag kan fortfarande inte fatta att folk lever i det här klimatet hela året, att man kan gå omkring i flipflop 365 dagar om året, det är svårt att förstå för en tjej som levt hela sitt liv i Sverige. Ja skulle ni fråga mig just nu vad som är det bästa med Kongo då svarar jag kvällarna.

Kommentarer

  • Mamma säger:

    Å vad du skriver bra, du kanske kan ge ut en bok om Kongo? Det ska bli såååå kul att hälsa på dej och få uppleva allt du får vara med om. À bientot!

    Svar: Haha, vi får väl se det där med boken.. Ja det ska bli jättekul att ni får se på riktigt hur allt är här och att få träffa er! À bientot!
    Stina Holmqvist

    2012-11-08 | 22:11:59
  • Lena P säger:

    Hej Stina. Det är så kul att läsa det du skriver.När jag läser så känns det nästan som om jag vore i Kongo. men när jag ser ut igenom mitt fönster så vaknar jag upp ur drömmen och ser att jag är kvar på 44 d. Ha det gott och njut av livet.Kram på dig.

    Svar: Så kul att du tycker så, då har jag lyckats med mitt skrivande. Snarare än jag tror kommer det väl vara jag som drömmer om Kongo men vaknar upp på Pionvägen så jag ska ta vara på tiden innan den försvinner. Kram
    Stina Holmqvist

    2012-11-08 | 22:30:53
  • farmor säger:

    Hej Stina. Skönt att läsa att du har det bra. Men gå aldrig ut ensam på kvällen!

    Svar: Nejdå det gör jag inte!
    Stina Holmqvist

    2012-11-09 | 11:03:42
  • Elvira Alteryd säger:

    Mer bilder!!! ♥

    Svar: Jag ska försöka ladda upp mer bilder, jag vet ju själv hur kul det är att kolla på andras. Det är ju bara det dumma att det tar sådan tid här.. :/
    Stina Holmqvist

    2012-11-09 | 16:41:30
    Bloggadress: http://www.elviraalteryd.blogspot.com

Kommentera inlägget här: