Mitt liv i Kongo

7 månader med fotboll, värme, maniok och folk som ropar mundele!

Det kära samtalsämnet

Kategori: Allmänt

Alltså jag måste bara få skriva av mig lite, för det jag är med om just nu är så himla häftigt. Jag pratar om något som är ett kärt samtalsämne bland oss svenskar, väder.
 
Det är söndag, första advent, klockan är 06.41 och jag har redan varit vaken i en timma. Jag vaknade av att det lät som om någon flyttade på en stor, tung möbel på övervåningen. När ljudet sedan fortsatte och bara blev ännu starkare insåg jag att detta inte var fallet. Jag ställde mig och kikade ut genom fönstret och det var ett ganska gulaktigt ljus jag såg, himlen såg otroligt blå ut men när jag kikade åt andra hållet var det helt mörkt. Åskandet och blixtrandet hade redan börjat, det hörde jag och såg genom att mitt rum lystes upp varenda gång det kom en blixt. Efter några minuter var även resten av himlen mörkt grå och regnet öste ner som bara den. Likadant var det i fredagskväll. Man kan verkligen se när ett sådant här oväder är på gång för himlen brukar ofta vara väldigt ljus samtidigt som det är helt mörkt på stora delar av himlen. Det börjar också blåsa, man skulle nästan kunna tro att dessa vindarna kan ta mig hem till Sverige. När vi såg dessa tecken på oväder i fredags gick jag och en av bröderna i familjen upp och ställde oss på balkongen och bara beundrade vädret. Jag är inte rädd för åskan men jag får verkligen respekt för den samtidigt som jag inte kan låta bli att älska den.
 
För övrigt så har min kompanjon Alexandra gått och fått malaria, inte kul alls. I fredags sa hon att hon började känna sig lite hängig och igår var hon hos doktorn och fick reda på att det var malaria. Igår hade vi möte med alla tränare och då frågade alla mig varför Alexandra inte var där. När jag berättade att hon hade malaria fick jag typ samma reaktion av alla: Haha, hon har redan fått det, snart är det din tur också! Jag blev först lite småirriterad över hur folk reagerade men sen tänkte jag att de flesta här har ju haft malaria en eller flera gånger och att skämta om det är väl deras sätt att inte göra en stor grej av det. Dessutom är det sådana de är, folk har en otrolig skadeglädje här, ni ska bara se hur folk skrattar om någon snubblar. Vem vet jag kanske har en helt annan sorts humor när jag kommer hem?
 
Nu är klockan 07.07, regnet och åskan har upphört och jag är hungrig så det är dags för mig att gå och förbereda min standardfrukost: Banangröt, mums!
 
 
 

Kommentarer

  • Mamma säger:

    Du är helt otroligt kul! Vi sitter här hemma i soffan och är oroliga för hur ni har det och framförallt för Alexandra och du verkar ta det hur lugnt som helst. Du måste ha långa byxor på dej! Vi har börjat tänka på packning myggmedel o ficklampa är ett måste.

    Svar: Ni behöver inte oroa er så, hon är inte dödssjuk, hon är mycket bättre nu. Ja myggmedel och ficklampa är bra grejer!
    Stina Holmqvist

    2012-12-03 | 21:09:22
  • farmor säger:

    Hej Stina, Här är kallt -17 grader . lite annat än i Kongo. Vi kom aldrig till släktträffen i lördags. Vi fick vända i Skara pga snöoväder och igenkorkade vägar. Var rädd om dig tänk på att stoppa in myggnätet ordentligt runt madrassen innan du lägger dig.
    Kram från farmor

    Svar: Ja det är verkligen skillnad fast det finns ju vissa likheter också. Här är det omöjligt att ta sig fram på vissa vägar när det har regnat, vi blir inte igensnöade här men vi kan bli igenregnade. Jadå jag är allt noga.
    Stina Holmqvist

    2012-12-03 | 21:20:09
  • Agnes (your football partner) säger:

    Jag vill se den dagen då du skrattar åt att någon slår sig ;D (Vadå annan humor i Kongo?!) Jag glassar (snart) omkring genom snövallarna med bil (influensan stör lite)! Lite gott kommer alltid ur det onda :D Ha det så bra, och gå inte för nära blixtarna!

    Svar: Bra nu vet jag vilken Agnes! ;) Haha, det är ju inte riktigt jag, vi får väl se... Fy vad härligt, kan inte varit det lättaste att ta körkort i detta snöoväder, bra jobbat!
    Stina Holmqvist

    2012-12-04 | 22:01:19
  • Morbror säger:

    Åska??!?!
    Här viner den pinande nordanvinden medan frosten står tjurig vid grind och hånskrattar åt oss i adventstid...vad är då lite åskväder i Africa???
    Svinga dig Bananträden Stina!!!
    Den arktiska vänliga kylan och de frusna sparvarna är våra enda vänner under den temporära finnbulvinter som nu plägar råda i den fjällhöga och snöiga nord.
    Här skall vi leva - här skall vi dö!

    2012-12-06 | 22:53:34
  • Kerstin Kvernes säger:

    Som barn tyckte jag om att klättra upp i ett träd när vinden före ovädret kom för att njuta av att gunga i trädet. Trädet står fortfarande kvar på ASUdh. Åtminstone gjorde det 2010. Sen fick man snabbt springa in när regnet började ösa.
    Här skottar vi oss fram i snön. Det är inte lika kätt att åtgärda oframkomlighet p.g.a. stora regn.

    2012-12-10 | 09:33:43

Kommentera inlägget här: